Az egészségügy olyan terület, amit általában nem jókedvből látogat az ember, hanem azért, mert valami problémája van, amire megoldást vár. Laikusként tehát azt gondolhatnánk, hogy ide nem különösebben kell generálni a keresletet, mert adja magát. Ez azonban nem teljesen igaz. A magán egészségügyi szolgáltatók ugyanúgy konkurensei egymásnak, mint bármilyen más ágazatban. Az egészségügyi marketing feladata, hogy segítsen ebben a helyzetben, hiszen mindegyik szolgáltató szeretné elérni, hogy őt válassza a páciens akár szűrés, akár konkrét vizsgálat céljából.
Marketing az egészségügyben
Az egészségügyi marketingnek alapvetően két célja van:
- Népszerűsítsen olyan szolgáltatásokat, amik nem feltétlenül kötődnek egy aktuális problémához. Például menj el ilyen-olyan szűrésekre akkor is, ha semmi bajod, megelőző jelleggel.
- Elérje, hogy ezeket a szolgáltatásokat ne a konkurenciánál, hanem az adott szolgáltatónál vegye igénybe a páciens, illetve konkrét probléma esetén hozzá forduljon.
Bizonyos szempontból tehát ugyanolyan versenyhelyzet áll fenn, mint más szektorokban, ennek ellenére a téma jellege miatt a marketing eltérő megközelítést kíván.
Kiknek hasznos az egészségügyi marketing
Evidens, hogy egészségügyi szolgáltatók veszik igénybe a marketingnek ezt az ágát, de ez nem csak magánrendelőket jelent. Ide tartoznak még:
- komplett klinikák
- fogászati rendelők
- online patikák
Mire figyelj oda az egészségügyi marketingben
Kicsit másképp kell itt kezelni a megszokott módszereket, mert érzékeny témáról van szó. Nem kimondottan etikus például közvetlenül riogatni az embereket mindenféle betegségekkel, egy már meglévő probléma esetén pedig különösen vigyázni kell, mit és hogyan fogalmazunk meg, mert kritikus pont lehet az érintett számára.
Információk adása
Az egészségügyi marketingben kulcsfontosságúak a tartalmak. Minél jobban informált a célcsoport, annál inkább hajlandó szűrésekre járni, rendszeresen odafigyelni magára. Épp ezért lényeges, hogy releváns tudást adj át a weboldaladon keresztül – akár blog formájában, akár a szolgáltatások ismertetésénél –, ami tényleg segít az olvasóknak.
Ecsetelheted a megelőzés fontosságát, a problémák időben való felismerésének jelentőségét. Bemutathatsz egy-egy jellemző betegséget, ami az adott területhez kapcsolódik, tünetekkel, diagnosztizálással, kezeléssel. Leírhatod a vizsgálatok, kezelések menetét, hogy a páciens minél felkészültebben érkezhessen. Ezzel eloszlathatod a bizonytalanságból adódó félelmet is, ami miatt sokan nem keresik fel az orvost akkor sem, ha már érzik, hogy kellene.
Értékelések a neten
Amikor szolgáltatót választasz, Te mi alapján döntesz? Egyre többen teszik a netes vélemények alapján. Ezek jó eséllyel megmutatják a valóságot. Szolgáltatóként ezért érdemes teret adni a véleményeknek – és persze törekedni arra, hogy a lehető legpozitívabbak szülessenek.
Az egészségügyi szektorban ez kiemelten fontos. Senki nem megy szívesen orvoshoz, de sokkal nyugodtabban teszi, és sokkal inkább hajlandó, ha azt olvassa, hogy adott intézményben kedvesek, megértőek, alaposak, precízek. Az a cél, hogy bőven túlsúlyba kerüljenek, és elérhetőek legyenek az ilyen értékelések a neten. A vállalati Facebook oldal és a Google Cégem erre kiváló felületet biztosít.
Változások az egészségügyi marketingben
Persze ahogy minden, az egészségügyi marketing is változik időnként. Jellemző például, hogy egyre több magán egészségügyi intézmény kezd el hirdetni. Emiatt a PPC hirdetések is drágábbak lehetnek a szektorban, hiszen nagyobb a verseny.
Különösen a covid járvány óta egyre elterjedtebb a telemedicina, ami azt jelenti, hogy az orvos és a beteg nem találkozik személyesen, hanem online konzultáció keretei között zajlik a rendelés. Nyilván ez nem opció abban az esetben, amikor szükség van valamilyen konkrét vizsgálatra, de a panaszok ismertetése, a leletek átbeszélése kapcsán ez is járható út és egyre többen alkalmazzák. Ezt pedig a marketingben is kommunikálni kell.
Milyen változások várnak 2022-ben az online patikákra
Az online patikák helyzete nehezebb lehet idéntől, ugyanis egy törvénymódosítás értelmében nem küldhetnek gyógyszereket futárszolgálattal. Eddig csak a vényköteles gyógyszerek esetében volt igaz, hogy csak patikai szakdolgozók szállíthatják őket házhoz, mostantól azonban ez minden gyógyszer esetében érvényes.
Ez nehéz helyzetbe hozzá a gyógyszertárakat, hiszen elveszítik az online piacuk egy jelentős részét. Túlsúlyba kell kerülnie tehát a vitaminok, különféle táplálékkiegészítők, valamint a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények online forgalmazásának.
Az egészségügyi marketing tehát több szempontból nehéz terep, de egy profi ügynökség segíthet hatékonyan csinálni.